Tips & Tricks voor chronisch zieke dames. #HS

vintage-635262.jpg

Als je net als ik chronisch ziek bent, dan kan het leven wel eens vies tegenvallen. Toch ben ik ervan overtuigd dat je er alsnog het beste van kan maken en eigenlijk toch een heel leuk leven kan hebben. Vandaag deel ik wat van mijn tips & tricks met jullie.

Tips

  • Zoek een goede arts die naar je luistert en je klachten serieus neemt. Nergens word je zo depressief van als een arts waar je niet mee kan praten.
  • Pimp je slaapkamer, want daar breng je veel tijd door. Ga niet naar een kale muur staren. Leuke overtrekken en prulletjes hoeven niet duur te zijn.
  • Heb een lange TBR lijst. Boeken kunnen ervoor zorgen dat je even helemaal in een andere wereld zit en zo ben je even niet met je eigen situatie bezig. Een e-reader is een verstandige aanschaf, omdat die minder zwaar is om vast te houden dan een dik boek.
    DSC00276
  • Als je van make-up houdt, maak je gezicht dan op. Je voelt je meteen weer een beetje meer mens.
  • Pleur negatieve mensen de deur uit. Nemen ze je klachten niet serieus, of hebben ze altijd wel iets ergers? Dan slurpen ze het beetje energie dat je hebt helemaal op. Echte vrienden luisteren naar je, zoals jij ook naar hen luistert.
  • Koop crèmepjes, lekkere douchegel, bodylotion etc. Op sommige dagen zul je al kapot moe zijn na het douchen, dus dan kan je er het beste maar de hele dag plezier van hebben.
    DSC00266
  • Ben lief voor je lichaam, ook al is je lijf soms niet lief voor jou. Als je chronisch pijn hebt, dan zit of lig je vaak in een rare houding en gaat je lijf op andere plekken ook zeer doen. Koop tijgerbalsem of warmtespray en zorg dat je spieren niet vast gaan zitten. Fijne kussens schelen ook veel.
    DSC00274
  • Maak afspeellijsten met je favoriete muziek, die past bij je emoties. Muziek kan je gevoel versterken, dus luister jezelf vrolijk.
  • Zoek een gezellige supportgroep op Facebook. Of dat nou voor je eigen aandoening of een gemeenschappelijke voor chronisch zieken is. Met de nadruk op gezellig. Een groep die je opvangt als je het even niet ziet zitten zorgt ervoor dat je altijd ergens terecht kan. Ook krijg je er veel goede tips.
  • Pas je dromen en wensen aan, maar geef ze niet helemaal op. Dit is een tip waar ik zelf nog weleens moeite mee heb, maar het is wel een heel belangrijke. Ik wil altijd meer waardoor ik een ontevreden mens kan zijn en dat is niet de bedoeling. Kan je bijvoorbeeld niet ver reizen? Ga dan eens op een goede dag je eigen omgeving ontdekken.
  • Op dagen dat je in je pyjama wil blijven zitten wil je toch opgevrolijkt worden, dus zorg voor leuke of mooie pyjama’s. Koop die gekke onesie van de Primark en koop er meteen ook een paar lekkere zachte huissokken bij. (Ik noem ze mijn ninjasokken, omdat je erop kan sliden als een ninja.)
  • Haal zoveel mogeljk uit je goede dagen. Ja, daarna ben je helemaal kapot en moet je een paar dagen bijkomen. Maar mooie herinneringen zijn dat waard.
  • Zorg voor lekker zittende maar toffe kleding. Koop stretchjurkjes, leggings, oversized t-shirts en truien, leuke rokjes etc. Gewoon naar je eigen smaak, maar comfort is belangrijk. Er zijn meer opties dan alleen een joggingpak en je voelt je zo prettiger als vrienden en familie bij je op bezoek komen.
    DSC00261
  • Ga series volgen via Netflix, HBO, Youtube of iets anders. Het is afleiding en iets om naar uit te kijken op dagen dat je niks anders hebt om naar uit te kijken.
  • Maak je niet te druk om je huishouden. Dan ligt er maar was in de mand, of rommel op de tafel. Als je bezoek er niet tegen kan, dan hadden ze maar moeten komen helpen, ze weten dat je ziek bent. En tegenover onbekenden hoef je je nooit te schamen of te verontschuldigen.
  • Ben open over je aandoening. Als je wil dat mensen begrip voor je hebben, dan moeten ze wel weten wat die aandoening is.
    3009707_1421300786.5125_app

 

Ik hoop dat jullie iets aan mijn tips hebben gehad. Heb jij nog een goede tip? Laat hem dan hieronder achter!

Bewaren


11 thoughts on “Tips & Tricks voor chronisch zieke dames. #HS

    • Zelf zit ik bij speciale HS groepen in Nederland en Amerika, zoals HS Strenght in love and numbers en Hidradenitis Suppurativa en hoe verder. Het beste kan je de naam van je aandoening in het zoekgedeelte van Facebook proberen te zoeken. En dan is het even goed zoeken naar een groep waar je je thuis bij voelt. Een algemene pagina die ik heb geliked is: Ik ben Chronisch ziek en ik ben sterk.

      • Ja, hoopte dat zoeken een beetje over te kunnen slaan. 😉 Ik zit ook wel in een paar EDS groepen, maar de sfeer wisselt daar enorm. Maar ik ga die algemene pagina ook eens bekijken.

  1. Wij kochten laatst een zetel die je kan uitschuiven tot een bed voor in de living. Dus hoef ik niet eenzaam in mijn slaapkamer te liggen. Maar hoor ik er toch nog een beetje bij. Ook al ben ik dan maar half aanwezig.

  2. Ik heb oprecht een fijn gevoel na het lezen van je artikel. Chronisch ziek zijn is zwaar, maar deze tips helpen om je (slechte) dagen door te komen. Bloggen is een heel goede afleiding voor mij, maar verder geniet ik ook van deze dingen: heerlijke verzorgingsproducten, make-up, vrolijke pyjama’s en sokken, vlogs, Netflix kijken, muziek… Ik moet enkel nog “leren” om me minder aan te trekken van het huishouden en van wat andere mensen van mij denken. Het vergt inderdaad heel wat energie als mensen je niet serieus nemen en dan kan je ze maar beter uit je leven bannen. Ik hoop dat ik hier met de tijd nog wat harder in wordt.

  3. Jij bent goed bezig!

    Chronisch zoek zijn is *#@*
    Zeker op jonge leeftijd. Je moet je dromen aanpassen. Dat zeg je goed.

    Doe inderdaad een beetje make-up op. Of verf je wimpers. Dat ziet er wat fitter uit. Prettig voor jezelf als je ‘s morgens in de spiegel kijkt. 😉 en geen gedoe met mascara.

    Ik ben blij met mijn zij-slaap-kussen.

    En word blij van leuke (Beauty)blogs. Die lees ik ipv boeken. Mijn concentratie is niet optimaal.

    Vermijd energiezuigende personen (indien mogelijk)
    Doe inderdaad dingen waar je wèl blij van wordt!

  4. Kijk hier heb ik wat aan 🙂
    Zelf ben ik nog niet zo bedreven in het ‘omgaan met’ dus blij je post tegen te komen. Vooral realistisch zijn in wensen en doelen is nog zwaar, maar zoals je mooi beschrijft moet je wél lief blijven voor jezelf en jezelf de ruimte gunnen. Dus thanks voor de tips, jammer dat ik er zelf geen achter kan laten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge