Snel afvallen | Mijn beste tips

snel afvallen

Bijna elke vrouw wil in de zomer snel afvallen. Nog even op het laatste moment voor je op vakantie gaat, zodat je bikini net wat mooier zit. Ik ben zelf altijd al een curvy vrouw geweest en dat vind ik helemaal geen probleem, maar er komt een punt waarop ik merk dat ik mezelf leuker en gezonder vind als er een paar kilootjes af zijn. Ik heb al heel veel geprobeerd en er zijn een paar dingen die echt werken. Daarom dit keer een blog over de do´s en don´ts om snel en blijvend af te vallen.

Snel afvallen

Ik was het helemaal beu. Ik heb altijd van mezelf gehouden zoals ik was, maar ik merkte dat mijn kleding strakker begon te zitten en dat mijn uithoudingsvermogen ook niet meer zo goed was. Na een gesprek met mijn arts kwam ik erachter dat een van de bijwerkingen van mijn medicatie gewichtstoename is. De afgelopen maanden heb ik mijn leven een beetje omgegooid en aangepast en ik heb er alweer 6 kilo vanaf.

Do´s:

snel afvallen

  • Ga meer bewegen. Laat je auto staan en vergeet de bus of de tram. Ga lekker op de fiets of te voet je boodschappen doen.
  • Pleur alle pakjes en zakjes de deur uit en koop ze ook niet meer. Het is heel makkelijk om lekkere gerechten gezonder te maken. Kijk eens op de blog van Geertje, die zo’n beetje elk pakje en zakje gezond kan namaken. Ze deelt haar recepten, dus dan kan jij het ook.
  • Vermijd de supermarkt zoveel mogelijk. Al het eten dat uit een fabriek komt heb je echt niet nodig. Dat is juist het spul dat ons laat bijkomen. Haal zo veel mogelijk verse producten bij de groenteboer, de slager, de bakker etc. Dat kan met bijna elk budget, want ongemerkt geef je in de supermarkt altijd extra uit.
  • Vind een sport die je echt leuk vindt. In mijn geval is dat powerliften en fitness. Dat hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Mijn abonnement loopt bij Fit for Free en daar ben ik erg tevreden over. Wist je dat je daar gewoon een keertje gratis mag gaan sporten? Zo’n dagpas vraag je hier aan. Ik sport hier 3 keer per week. Ik doe dan eerst een halfuurtje cardio en de ene dag train ik mijn benen en rug, terwijl ik de andere keer mijn armen en buik train. Als je je inschrijft, dan zou ik het tof vinden als je de code FuRK3REu gebruikt. Ik mag dan een maandje gratis sporten. Na je inschrijving ontvang jij ook zo’n code.
  • Accepteer wie je bent en hoe je eruit ziet. Als je blij bent met wie je bent, dan ben je veel gemotiveerder om iets voor jezelf te doen.
  • Neem geen lightproducten. Die dingen zorgen er op de een of andere manier voor dat je helemaal niks afvalt, terwijl je dat juist wel zou denken. Kies voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Neem liever 1 glaasje cola met suiker, dan een fles cola light. Daarbij kan je van aspartaam in lightproducten nog ziek worden ook en is het net als suiker verslavend.
  • Gun jezelf af en toe iets lekkers. Je mag best eens af en toe een frietje, een pizza of een ijsje. Zorg er wel voor dat eten niet de beloning gaat worden. Zorg voor een goede balans en dan mag je weleens zondigen.
  • Let bij het sporten op je hartslag. De beste hartslag tijdens het sporten kan je makkelijk berekenen. Het is 220 – je leeftijd = maximale hartslag. Voor een optimale ververbranding neem je daar 70% van. Bij de juiste hartslag val je meer af en hou je je training makkelijker vol. Als je op apparaten traint, dan kan je het daar makkelijk op bijhouden, maar een Fitbit is ook een goed idee.
  • Vraag jezelf af waarom je af wil vallen. Is dat omdat de maatschappij, mensen in je omgeving of de televisie je dat vertellen, of wil je het graag voor jezelf? Alleen jouw eigen mening over je lichaam is belangrijk.

Don’ts:

  • Honger jezelf alsjeblieft niet uit. Maaltijden overslaan of te weinig calorieën binnenkrijgen is ook niet goed. Je lichaam gaat dan in de reservestand en zorgt ervoor dat je niks afvalt. Je kan er hooguit heel erg ziek van worden.
  • Ga geen sport doen die je niet leuk vind. Dat ga je niet volhouden en je gaat er een steeds grotere hekel aan krijgen.
  • Ga niet wachten tot je vriendin of je zus mee naar de sportschool gaat. Je bent er voor jezelf en niet om te socializen.
  • Ben niet bang om naar de sportschool te gaan en daar onzeker te worden van de afgetrainde “perfecte” lijven. Iedereen is ooit een keertje begonnen en de meeste mensen in een doorsnee sportschool hebben nog lang hun doel niet behaald. Over het algemeen zijn er vrouwen in alle maten die daar allemaal voor zichzelf zijn.
  • In paniek raken als je weer een kilo bijkomt of een paar weken niks afvalt. De weegschaal vertelt je niet dat je nu hetzelfde weegt, maar dan met minder vet en meer spiermassa.
  • Stel jezelf geen onrealistische doelen. Zelfs toen ik jong was, fulltime werkte en 12 uur per week intensief sportte, toen was ik geen slanke den. Ik zal nooit het lichaam van een model met maat 32 krijgen, maar daar zit ik ook niet op te wachten.
  • Denk niet dat je gezond kan afvallen met alleen maar supplementen of producten als afslankthee. Dat zijn ondersteunende producten die je prima kan gebruiken als extraatje in een gezonde levenstijl, maar niet op zichzelf. Je raakt zo teleurgesteld en je portemonnee is sneller leeg.
  • Maak geen excuses, maar kijk realistisch naar jezelf. Ik kan mezelf heel goed wijsmaken dat ik die chips wel kan eten, omdat het gemaakt is van mais. En dat is bijna een groente, toch? Ik ben er ook heel goed in om te zeggen dat ik het druk heb en daarom niet kan gaan sporten. Uiteindelijk gaat het om gezonde keuzes maken en prioriteiten stellen.
  • Ga niet te hard sporten. Neem rustdagen, want je lichaam moet herstellen van de inspanning. Op die rustdagen kan je natuurlijk wel gewoon gaan wandelen of fietsen.

Heb jij nog goede tips om gezond en verantwoord af te vallen? Laat dan gerust een berichtje achter!


6 thoughts on “Snel afvallen | Mijn beste tips

  1. Hey Tamara, fijn artikel dit! Ik vind die foto met die kettlebell zo leuk, ik heb er zelf ook een. Als mijn hernia genezen is, ga ik ook weer lekker sporten woohoo! #niethelemaalmaareenbeetjefitgirldan

  2. Vroeger vocht ik tegen ondergewicht, maar ik wist dat er een omslagpunt zou komen. Dat is namelijk bij meer vrouwen bij ons in de familie. Nu ben ik echt obese en wil er wat aan doen. Vroeger veel gedaan met crashdieten, maar dat is echt niet goed. Nu ben ik in ieder geval met meer lopen en 2 a 3 x per week sportief fietsen, dus echt +20km/uur.
    Als ik terug ben van vakantie wil ik weer naar de sportschool of misschien gaan zwemmen. Bij mij zijn er door medicijnen het afgelopen jaar ook veel kilo’s bijgekomen. 😣
    Bianca Schrijft onlangs geplaatst…Mijn katten gaan deze vakantie naar een kattenhotel.My Profile

  3. Hmm… ik ben niet zo pro ‘snel afvallen’. Snel afvallen staat in mijn optiek ook voor ‘daarna weer snel aankomen’. Ik geloof zelf meer in het veranderen van je leefstijl, dit volhouden en genieten van langdurig resultaat. Dan heb je ook niet het idee dat je ‘op dieet’ bent en jezelf continu dingen ontzegt. Plus: dat klinkt als dat het dieet een keer eindig is. Voor mij alleen lange termijn dingen. Trots om te zeggen dat ik 10 kilo kwijt ben (én al bijna een jaar blijf!) xo Daisy

  4. Ha Mara, lekker bezig en fijne tips!
    Nog een kleine tip: als je gaat sporten kun je dat half uurtje cardio beter na de krachttraining doen. Voor spieropbouw heb je dan nog brandstof, en als dat op is spreek je de vetreserves (die hebben we natuurlijk niet😎) aan door de cardio. Zo heeft mijn coach het uitgelegd. En verder natuurlijk vooral doen wat werkt voor jezelf👍🏻

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.